Patienten - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Jaap Schulting - WaarBenJij.nu Patienten - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Jaap Schulting - WaarBenJij.nu

Patienten

Door: Jaap

Blijf op de hoogte en volg Jaap

20 Oktober 2015 | Madagascar, Toamasina

Ze is 31 jaar. Ze heeft 8 kinderen. 3 zijn er intussen overleden. Ze woont 2 dagen lopen hier vandaan. Door de zware bevallingen heeft ze een fistel gekregen tussen de blaas en de vagina. Deze wordt vandaag opgeheven. Als ik haar van de operatiekamer haal, glimlacht ze van oor tot oor en staan er tranen van blijdschap in haar ogen. Die glimlach blijft de hele tijd als ze op de uislaapkamer is. Als ik haar geinstalleerd heb en de metingen heb gdaan, vraag ik haar waar ze heen gaat als ze uit het ziekenhuis wordt ontslagen. " Naar huis" zegt ze haar man wacht daar op haar.
Hij is 6 jaar. Zijn hooft is 1 kluwe verband. Hij krijst, schopt en krapt alles wat in de buurt komt. Hij vind mij niet aardig. (Dat ben ik niet gewend). Op de uitslaapkamer snel een snufje morfine en Mamma. Wat een verademing. Na een uurtje kijkt hij dapper rond. Een voorzichtige glimlach naar me Ja, zelfs een High Five. We brengen hem naar de afdeling. Daar staan 12 bedden op klossen. Met een matrasje er onder. Voor mamma.
Deze week hebben we ook veel jongens met liesbreukjes. Niet meer als bij ons maar pas ondekt op een van de screeningsdagen. (Zie poster). Op deze dagen worden duizenden mensen gescreend op wat ze mankeert, hoe urgent het is en wat ze nodig hebben om naar het schip te komen.
" Eenvoudige" en soms ook 5 uur durende operaties. Maar de opluchting en blijdschap is uiteindelijk even groot.
Volgende keer " Waarom zouden we"

  • 20 Oktober 2015 - 20:30

    Marieke:

    Hoi Jaap
    Wat een verhaal en wat maak je toch allemaal mee.
    Je schrijft mooi.
    Dapper dat je dit doet.
    Heel veel succes nog en tot volgende reisverslag

    Lieve groetjes
    Marieke

  • 22 Oktober 2015 - 15:31

    Jo:

    Dear Jaap Je brief over je patienten gelezen Dat maakt het toch beter invoelbaar hoe je daar bezig bent en je jezelf ook wel zult voelen. De bel gaat Helen en de 2 mannen (zoontje en man) komen er al an. 1 1/2 u te vroeg. Geen probleem Maar nogmaals bedankt voor je inzicht in je belevenissen.
    Ik gunde die vrouw wel even een vacantie in een mooi resort. Afijn Het zal wel gewoon zijn daar. (of niet) Joh Het ga je goed en we denken rondom aan je Je Cor en Jo

  • 23 Oktober 2015 - 09:14

    Wim Seinen:

    Goedemorgen Jaap,
    Gisa en ik zijn net een weekje terug van vakantie. Leuk dat Lia me attent maakte op jouw resiverslagen.
    Je maakt veel mee in zo'n maand. Ongeloof'lijk al die wisselende kontakten. Hectisch, je zult af en toe flink moe zijn. Mooi om dan ook steeds mee te maken, dat mensen geholpen kunnen worden van problemen waar ze soms al jaren mee verder leven.

  • 23 Oktober 2015 - 15:20

    Esther:

    Ha die Jaap,
    Van Lia gehoord dat je tijdelijk een andere tak van sport bent gaan doen.
    Ik denk dat je een culttuurshoc hebt gehad, niet alleen tijdens de reis er naar toe maar ook aan boord.
    Mooie, moeilijke en ontroerende dingen die in je "rugzak" gaan en die je later weer tevoorschijn kunt halen.
    Wij wensen je kracht maar ook plezier toe!
    Liefs, Marcel&Esther

  • 26 Oktober 2015 - 08:02

    Ineke En Pieter:

    Hoi Jaap, je stuurt mooie berichten, heel veel sterkte en succes nog gewenst met laatste werkdagen en de terugreis natuurlijk. Hartelijke groet vanuit Raerd met prachtig herfstweer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Madagascar, Toamasina

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Oktober 2015

Waarom zouden we?

20 Oktober 2015

Patienten

14 Oktober 2015

Leven op de boot

07 Oktober 2015

Ik ben er

01 Oktober 2015

Op weg
Jaap

Actief sinds 23 Aug. 2015
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 7021

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: