Leven op de boot - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Jaap Schulting - WaarBenJij.nu Leven op de boot - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Jaap Schulting - WaarBenJij.nu

Leven op de boot

Door: Jaap

Blijf op de hoogte en volg Jaap

14 Oktober 2015 | Madagascar, Toamasina

Leven op een boot met 450 mensen uit verschillende culturen met verschillende gewoontes vraagt wat flexibiliteit, enige persoonlijke aanpassing en kunnen loslaten. Een uitdaging zal ik maar zeggen. Daar kun je van te voren over nadenken, maar het daadwerkelijk doorleven is iets anders. Stoere verhalen over een 6persoonshut voorkwamen niet dat ik bij de eerste stap naar binnen wel een diep zucht moest laten. Als je een mooi overzicht wil hebben hoe dat er uit ziet kijk dan op http://www.mercyships.nl/images/360-tour/23_fullshiptour/B3D_23_fullshiptour.html
Ik slaap samen met 5 jonge gasten die gelijk willen douchen maar niet gelijk willen slapen. Een paar zitten hier al een paar jaar. een andere een paar maanden als stage voor zijn opleiding. Een zegt steevast tegen me, " Hee daddy, how are you".
5 dagen in de week werken vanaf 9.00u of 10.30u. Als je bedenkt dat je elke dag maar tot 7.30u kan ontbijten............... Ik werk een hele week met drie dezelfde collega's. In het weekend gaan er weer 1-2 naar huis en maandag zijn daar voor weer anderen in de plaats. Na twee weken werk je weer met een nieuw team. En maar weer uitleggen hoe alles werkt en waar het te vinden is. De eerste weken waren waren het meest intensief. De mensen met wie je in de bus (8uur) hebt gezeten en de eerste collega's roepen de sterkste verbondenheid op. 'sAvonds boekje lezen, bakje koffie, emailen, lezing, rugby kijken, wasje doen etc.
Zonder auto er op uit savons bhoort niet tot de mogelijkheden. Als je er in het weekend op uit wil moet je wat gezelschap zoeken, een doel (strandje ,Markt (dieren)park) en vervoer.
De "weg" naar het schip was lang en vroeg veel formaliteiten, emails en handtekeningen. Ook op het schip zelf nemen ze alles goed serieus wat betekent dat je eem hele lijst moet vullen met handtekeningen. Ins en outs van kindermisbruik, financien, veiligheid op het schip, evacuatie routes etc. Daar komt nog een hele lijst bij mbt je werkplek. Ik heb ze intussen allemaal, wat een gratis kop koffie opleverde. Volgende keer weer wat meer over werk en patienten

  • 14 Oktober 2015 - 19:54

    Ploegjes:

    Ha Jaap,

    Super leuk al je verhalen en ervaringen te lezen.Andries Knevel ook gesproken? Geef die jonge gasten nog maar wat tips en trucs. Kunnen ze vast wel gebruiken van die daddy. Ga je goed!!!Vrouwtje houden we ook in de gaten. Ze doet het goed! grt van ons allen

  • 14 Oktober 2015 - 20:01

    Jaap Schulting:

    Andries inderdaad wel gesproken. Komt ergens in mrt 2016 op TV. Ik niet hoor.

  • 14 Oktober 2015 - 20:01

    Jaap Schulting:

    Andries inderdaad wel gesproken. Komt ergens in mrt 2016 op TV. Ik niet hoor.

  • 14 Oktober 2015 - 20:09

    Danielle:

    Hoi Jaap,

    Dat klinkt allemaal toch wel eventjes wat anders dan op onze vertrouwde hartbewaking in het Diak. Het zal vast wel flink wat aanpassingsvermogen vragen. Maar..... je doet het voor een prachtig doel! Zet 'me op ;)

    Groetjes, Danielle

  • 14 Oktober 2015 - 21:26

    Leen En Anneke:

    Hallo Jaap.

    Mooi werk daar.
    Daar hebben we bewondering voor.
    Hou je taai.

    Groeten en tot ziens

    Anneke en Leen

  • 15 Oktober 2015 - 16:47

    Sibe Sijbesma:

    Beste Jaap,

    Ik begin zoals één van je collega's : Hee daddy, how are you?
    Zojuist las ik je verslag van het leven op de boot.
    Veel nieuwe indrukken, maar wel dankbaar werk . En dat op geheel vrijwillige basis.
    Inmiddels ben je alweer op de helft van jouw verblijf aldaar.
    Time fly's.
    Zojuist sprak ik Lia en ook zij maakt het goed.
    Beelden van de boot kon ik nog niet bekijken; er moest iets nieuws op mijn labtob worden geinstalleerd.
    En dat lukte nog niet: straks probeer ik het weer.
    Wees voorzichtig en meeswt hartelijke groet,
    Sibe.

  • 15 Oktober 2015 - 18:12

    Betty:

    Nou Jaap. Dat vraagt wel heel veel van een 50 plusser. Je kunt je haast niet voorstellen dat t werkbaar is met zoveel wisselingen. Daar moet ook een hogere macht aan t werk zijn lijkt me

  • 15 Oktober 2015 - 19:20

    De Verduintjes:

    Boeiend, JAAP, IN ZO'N NIEUWE SETTING. Een indrukwekkende ervaring rijker, al word je er niet rijk van. Wellicht een les die je leven verdiept. Alleen: zonder Lia wel 'zwaar'. Sterkte en wijsheid in alles. Groetjes!

  • 17 Oktober 2015 - 11:31

    Denise:

    Ha Jaap!
    Wat klinkt het als een avontuur - anders dan gewend en vertrouwd. En aanpassen aan al het rumoer om je heen..
    Wel een ontzettend mooie ervaring lijkt me zo , ben benieuwd naar meer over je werk en de patienten. Daar doe je t voor!
    Succes en zet em op.. houden wij de 'kust' hier rustig tot je terug bent! Liefs Denise

  • 19 Oktober 2015 - 21:20

    Brenda:

    Hoi Jaap!
    Wat leuk om je ervaringen te lezen. Wel heftig hoor.
    Een hele ervaring! Ik denk dat we een andere Jaap terug krijgen.
    Geniet ervan! En nog even volhouden dan heb je weer volop privacy. En kun je Lia weer een knuffel geven.
    Lieve groetjes van Brenda

  • 20 Oktober 2015 - 14:21

    Marjo:

    Beste Jaap,

    Indrukwekkend om de site te zien met foto's van Mercy Ships. En de foto's draaien nog 360 graden ook! Een mooie kijkje in de operatiekamers, hutten, etc. op deze manier.
    Lijkt me wel veel overleggen en afstemmen met zoveel wisselingen.
    Veel suc6 nog !! De tijd vliegt!
    groetjes Marjo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Madagascar, Toamasina

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Oktober 2015

Waarom zouden we?

20 Oktober 2015

Patienten

14 Oktober 2015

Leven op de boot

07 Oktober 2015

Ik ben er

01 Oktober 2015

Op weg
Jaap

Actief sinds 23 Aug. 2015
Verslag gelezen: 528
Totaal aantal bezoekers 6997

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: